SZTOKHOLM

Sztokholm - pływające miasto [marzec 2014]

Już samo podchodzenie do lądowania zapowiadało, że Sztokholm będzie wyjątkowym miastem. Atrakcją samą w sobie było spoglądanie przez okienko samolotu, na znajdujące się w dole wyspy szkierowe, na mozaikę utworzoną z dwóch żywiołów:Ziemi i Wody.
Sztokholm to miasto na wodzie, rozlokowane na 14 wyspach, połączonych 57 mostami.

Do miasta z lotniska Skavsta dojeżdżamy przed wieczorem, meldujemy się w hotelu i postanawiamy, że dzień zwieńczymy spacerem po sztokholmskiej starówce Gamla stan.
Po drodze mijamy nowoczesną, handlową dzielnicę Norrmalm.
Sergelstorg jest to wielki plac z podziemną strefą handlową, stacją metra i charakterystyczą wieża ze szkła pośrodku.
Centrum starówki jest Wielki Rynek Stortorget, otoczony z czterech stron kolorowymi kamienicami. W pobliżu pełno jest klimatycznych sklepów z pamiątkami, czy restauracji, knajpek i kawiawiarni.W jednej przysiadamy na kawę i piwko.
Kolejnego dnia ruszamy pooglądać kuszące wystawy hali targowej przy Ostermalmstorg.W pięknym budynku z czerwonej cegły znajdują się stoiska z m.in. wędlinami,kiełbasami,serami,rybami i skorupiakami.

Tuż obok na placu targowym handlarze sprzedają kwiaty, owoce i warzywa.
Spacerując wzdłuż nadbałtyckiej promenady przy Strandvagen podziwiamy zacumowane wzdłuż brzegu statki. Te większe wycieczkowe odpływające na wyspy szkierowe i te mniejsze, jakby wyjęte z innej epoki.
I znów trafiamy na Stare Miasto, tym razem w poszukiwaniu najwęższej uliczki Gamla stan. Na Starówce wypożyczamy rowery, by dalej zwiedzać już na dwóch kółkach.
Przejeżdżamy na wyspę Sodermalm, a potem wjeżdzamy na Katarinahissen - platformę widokową, z której roztacza się niesamowity widok na Sztokholm.
        Tu pozwolę sobie na mały komentarz do poniższego zdjęcia. Wiadomo Skandynawia droga jest, o czym się na miejscu przekonałyśmy. Więc gdy w trakcie naszego pedałowania po mieście wypatrzyłyśmy Lidla, radość nasza nie znała granic. W końcu można było zakończyć głodówkę:)
Stąd niedaleko do kolejnego niesamowitego miejsca. Z wysokich klifów Sodermalm rozpościera się najpiękiejsza panorama miasta, widać: kamienice i kościoły starówki oraz wieże ratusza.
A teraz spojrzenie z drugiej strony...
Z wyspy Kungsholmen, gdzie króluje sztokholmski ratusz również spogladamy na zabudowę Gamla stan.
ratusz z dziedzińcem otoczonym kolumnami jest perłą architektoniczną miasta
W końcu wypuszczamy się na wieś,... nie opuszczając miasta.
Najstarszy skansen na świecie na wyspie Djurgarden, prezentuje w miniaturze szwedzki folklor i przyrodę.